עכשיו בגלריה
שרה רוזנבלום
בתערוכת היחידה מציגה האמנית שרה רוזנבלום מיצב תלוי־חלל העוסק בזיכרונות מושתקים, עקירה ופליטות. בלב התערוכה – פיסת בד ארוג בדוגמת קובה, החפץ היחיד שאביה, ניצול שואה, לקח עמו כשברח מפולין. את הבד קיבל ככל הנראה מחבר שלא שרד. בביתם שימש להברקה לאחר צחצוח הנעליים, אך סיפורו לא סופר. הוריה של רוזנבלום, אביה האורג ואמה, אומנית רקמה שנמלטה ממצרים, מעולם לא הסבירו את משמעותו.
המיצב שוזר בד מטופל, חוטי הדליה ותמיכה שחורים ממטעי הבננות בקיבוצה שעברו חימום, וחלקי רהיטים משומשים שעברו גלגול – חפצים מוכרים שלפתע עוברים הזרה: נברשת שאינה מאירה, כיסא שאי אפשר לשבת עליו. וכמו בשירו של אבות ישורון, ממנו שואבת התערוכה את שמה, עולות שאלות על העקירה מהבית – מה נותר בזכרון הפליט? מה נלקח ומה נשאר מאחור?
בתקופה של עקירה נרחבת ומצמררת בעקבות המלחמה, רוזנבלום חוצבת, נוברת וחופרת בסיפור העקירה הפרטי של הקרובים לה ביותר – לא בסיפור עצמו, אלא דרך הבד, דרך מחקר חסר תוחלת, חיפוש אובססיבי כמעט של אבידות מתוך תקווה חסרת סיכוי לִמְצִיאוּת מְצִיאוֹת, דרך מה שלא נאמר וכבר לעולם לא יאמר.